03 d’abril, 2009

Alcalde, ¿vos no comés?

Sempre em quedarà a la memòria la pregunta que em va fer el President d’Argentina, Raúl Alfonsín, en la recepció que ens va oferir a la Residencia de Los Olivos a la delegació catalana que estava a Buenos Aires amb motiu de la commemoració del centenari del Casal Català d’aquella ciutat l’any 1986.

Era al capvespre, a la biblioteca de la residencia presidencial, i no estava previst en el desenvolupament de la recepció que hi hagués un “piscolabis”. Com que tenia programat un sopar que s’anunciava substanciós (al reconegut restaurant La Cabaña) quan van sortir les safates amb menjar jo vaig procurar esquivar-les fent-me el distret. Alfonsín se’n va adonar i em va preguntar directament: “Alcalde, ¿vos no comés?”. El President Pujol que presidia la delegació catalana va ser més ràpid que no pas jo davant la meva tribulació: “Alcalde, menja! Hi ha cops que cal sopar dues vegades.”

L’endemà al matí, el President Alfonsín va fer acompanyar-nos pels “granaderos” de la seva guàrdia presidencial per rendir-nos els honors mentre col·locàvem sengles corones de llorer als monuments als mataronins Joan Larrea i Domènec Matheu que hi ha a Buenos Aires en record –com a patriotes argentins- al seu paper en el procés de la independència de les Provincias Unidas del Río de la Plata.

El President Alfonsín va ser el protagonista de la represa democràtica a l’Argentina desprès de la sagnant dictadura militar de finals dels anys setanta al seu país. Descansi en pau.

Mataró, 3 d’abril.