18 de setembre, 2008

Més sobre hipoteques.

En el debat sobre la situació econòmica actual a Espanya i com afecta a les economies familiars, escolto algunes afirmacions que d’entrada em posen en prevenció. Per aconseguir titulars dels diaris i imatges periodístiques són molt efectistes, però tinc dubtes de si són rigoroses.

La setmana passada la dirigent i portaveu del grup parlamentari del PP, Soraya Sáez de Santamaría, va etzibat, com aquell que res, que les famílies estaven patint puges de les seves hipoteques de 300,- euros (se suposa que mensuals). Vaig pensar: “Vols dir? No és exagerat?”. Temps endarrere ja havia sentit xifres semblants en boca d’en Josep Sánchez Llibre de CiU.

L’ajut per trobar la resposta als meus dubtes em ve de la mà de l’ Asociación Hipotecaria Española que publica mensualment els índexs de referència de l’activitat hipotecaria. Agafo el darrer que m’ha arribat, el corresponent al mes d’agost passat.

L’Euribor, que sempre es pren de referència, ha pujat entre setembre del 2007 i l’agost del 2008, 12 mesos, en 0,598 punts (quasi bé uns 6 p.p., del 4,725 al 5,323)

Segons les xifres de l’ A.H.E., agafant la variació màxima de la quota d’amortització per variació d’un punt del tipus d’interès a nivells del 4%, que és la del termini més llarg de 50 anys, el 17,74%, el creixement de 0,598 punts en el tipus del Euribor haurà representat un augment del 10,61%. Amb aquest augment, si la puja ha estat de 300,- euros, la quota mensual era fa un any de 2.827,52 euros.

D’entrada, quins estrats socials de població poden pagar 2,827,52 euros al mes de quota d’hipoteca? Per què clar, hi ha altres despeses per viure, o sobreviure.

Segon, quina entitat financera s’ha arriscat a deixar capital a tornar en 50 anys a uns clients que han de tornar 2.827,52 euros durant 600 mensualitats? Ah! Lehman Brothers, Lehman Brothers,...?

I tercer, de quin capital estem parlant a retornar en “còmodes terminis” mensuals de 2.827,52 euros, durant 50 anys al 4,725% anual fa un any i ara ja al 5,323%?

Doncs fets els càlculs (per qualsevol simulador que hi ha a la xarxa) a mi em surt un capital de 650.000,- euros! (quasi bé uns 110 milions de les antigues pessetes!)

Però, de qui estem parlant? De quants estem parlant? De què estem parlant? Cas, que molt ho dubto, que això fos generalitzat, no fora una bogeria insensata? O, no hi ha molta demagògia rere algunes dificultats evidents però que són d’una altra magnitud?


Si el plantejament que he fet és errat, o m’he equivocat en els càlculs, estic disposat a reconèixer-lo i retirar-ho. Però en tot cas, m’agradaria que el planteig fos rigorós.

Madrid, 16 de setembre.