28 de novembre, 2005

Euromediterrània

Aquest dies es celebra a Barcelona la reunió B+10 commemorativa i continuadora dels 10 anys de la Conferència Euromediterrànea. El 1995 es va produir una trobada que ha resultat el punt de partida d’un nou esquema de relacions entre Europa i els països de la riba sud del Mediterrani. Des de llavors, amb alts i baixos, i segurament sense l’empenta que haguéssim volgut s’ha fet un camí que cal valorar malgrat les seves insuficiències i la manifesta insatisfacció.

Diu Paul Balta:

Mediterraneísta y mediterraneísmo: dos neologísmos. Los hemos acuñado, al igual que africanista y americanista, con la esperanza que acaben siendo aceptados. Mientras tanto, su ausencia en los diccionarios revela una situación paradójica: el Mediterráneo ocupa un lugar inmenso en la historia, en la literatura y la consciencia colectiva, pero el mediterraneísmo como proyecto político y unificador es bastante reciente.”

D’entre els molts documents elaborats, discutits i aprovats en aquests anys hi ha la “Carta de la comunidad de los pueblos del Mediterráneo”. N’extrec el que segueix:

IV. Por un futuro mediterráneo.
....
Conscientes de que el comercio, la cultura y la política siempre han estado unidos en esta cuenca, los mediterráneos – hombres y mujeres, simples ciudadanos y dirigentes – que aprueban esta Carta se comprometen a:

1. Hacerse cargo ellos mismos de su destino.
....
8. Hacer incapié en lo que tienen de común las múltiples culturas mediterráneas, y no en la diferencia, particularmente el lugar de la persona y el arte de vivir, enfrentándose al ascenso de los nacionalismos chovinistas, la xenofobia y los fanatismos, sin olvidar que el Mediterráneo ha sido siempre un mar de mestizajes.
....
11. Procurar que se restablezcan o consoliden los valores que han nacido y madurado en las orillas del Mediterráneo: la ética preconizada por las religiones y el laicismo; la democracia, condición para el desarrollo; el humanismo fundador de los Derechos Humanos; el diálogo, que implica respetar al otro; la libertad de pemsamiento que engendra modernidad.
....

Per concloure, un apunt esfereïdor: Al 1995 la producció de llibres publicats a la conca mediterrània va ser de 150.000 títols, dels quals el 75% ho van ser a l’arc llatí (Espanya, França, Itàlia), mentre que sols 1,5% ho va ser al països del Magreb. I de llavors ençà la distància s’ha fet més gran.

Llibre recomanat: Paul BALTA, “El Euromediterráneo”. Ed. del Oriente y del Mediterráneo. M-2005.

Cançó recomanada: Com, no! “Mediterráneo” de J.M. Serrat.

Madrid, 28 de novembre.