03 de novembre, 2006

Paint el resultat.

Això no ha anat bé. Si la participació ja va ser baixa en anteriors convocatòries electorals catalanes, aquesta vegada ha estat pitjor. Quasi bé sis punts menys.

(dades extretes dels diaris d'ahir)

Els quatre primers partits perden vots. Socialistes, republicans i populars a raig. Els convergents menys, però també. Sols guanyen els ecosocialistes que rentabilitzen la seva imatge assenyada i de “país” (?). Els Ciutadans antinacionalistes s’estrenen recollint unes 90.000 paperetes.

La política, o l’expressió electoral de la mateixa, té una certa lògica. El que la gent vagi o no a votar, el que recolzi a unes opcions o deixi de recolzar a d’altres té un sentit. Saber llegir bé aquesta lògica és cabdal per entendre els resultats i plantejar-se les expectatives que cadascú té.

Suposo que els meus sabran fer bé aquesta lectura.

De moment el panorama es presenta complicat, molt complicat, sigui quina sigui la sortida que al final –de aquí un mes calculo – haurà de prendre el Parlament de Catalunya.

Madrid, 2 de novembre.

Molt bé l'editorial "Cinc comentaris d'urgència sobre els resultats electorals" que publica avui Nou Cicle.

3 comentaris:

Xesco Gomar ha dit...

Bon dia Manel, trobo a faltar la teva reflexió sobre el proper govern català.

Manuel Mas i Estela ha dit...

Avui he penjat una primera cosa. He estat en altres temes de la meva feina. Ara, mica en mica, tindrem temps de parlar-ne. Un pèl de paciència, tot just fa sis dies de les eleccions i deu faltar quasi bé un mes perquè es constitueixi el nou Govern. Com deia a la postal de novembre convé que ens relaxem una miqueta.

Anònim ha dit...

Los ciuddanos de cataluña ya votaron. Pronto tendremos un nuevo Gobierno constituido por las mismas fuerzas políticas que pusieron en marcha el anterior.
En estos tres años los catalanes han operado cambios de envergadura: superación de la hegemonía de las derechas, aprobación de un nuevo Estatuto y un cambio de orientación profundo de las políticas públicas.
También, han ayudado al conjunto de España a avanzar en la descentralización del Estado y el reconocimiento no conflictivo de la pluralidad.
Casi desde siempre, la política catalana se mueve en una compleja relación entre dos contradicciones: nacionalismo-centralismo y derecha-izquierda. Hasta el 2003 la primera era la contradicción principal que se resolvía en la práctica a favor del nacionalismo y, por supuesto, de las derechas. Las elecciones de 2003 y 2006 colocaron en primer plano a la segunda contradicción, convirtiendo a la izquierda en protagonista principal y posibilitando, por primera vez en Cataluña, la puesta en marcha de un proyecto de progreso social. El PSC tiene la responsabilidad de liderar ese proceso.
Así lo veo desde este lejano observatorio madrileño. Los personajes, contratiempos y errores ocurridos no son más que anécdotas indispensables para el jolgorio mediático de los tertulianos.
Otra cosa es el curioso y reiterado consenso entre las diversas expresiones de la derecha con el prograismo orteguiano y algunos dirigentes socialistas, con gran amplificación mediática, empeñados en considerar Cataluña como el coto privado de CIU. La repetida y única justificación:su aporte a la gobernabilidad del Estado.
¿Sabes Manel cuál es mi opinión al respecto? Que todos ellos consideran indispensable que cualquier Gobierno Socialista de España acepte ese lastre por la derecha; no vaya a serque se nos ocurra gobernar en clave socialista.
Visca l'Entesa
Visca el Socialisme.