La morositat ha estat molt baixa en els darrers temps de creixement econòmic continuat. Ara que la cosa ja no va tan bé el indicador de la morositat també comença a pujar, i ràpid.
És normal, hi ha molts factors que poden contribuir a aquesta pujada i un de possibles, en el cas dels particulars i no sé si és el més destacat, és el derivat de l’alegria amb la que alguns, per consum o inversió, s’han endeutat. Mentre les coses anaven bé, cap problema. Però si hi ha menys feina, si hi ha menys comissions, o hores extres, o encàrrecs, llavors no arriben els ingressos per a fer front als compromisos adquirits i alguns queden pendents. Alegria o necessitat, però inadaptació dels ingressos a les despeses que porta a ròssecs negatius, a números vermells. (Va bé recordar aquí la vella dita catalana “Quan la misèria entra pel portal, l’amor surt per la finestra”, que en castellà és: “Donde no hay harina, hay mohina”, però això és una altra cosa.)
Fa pocs dies la CNMV (Comissió Nacional del Mercat de Valors) i el Banc d’Espanya han presentat un Pla d’educació financera que han posat en marxa amb l’objectiu de millorar la cultura financera dels ciutadans. El tema em sembla força interessant ja que tothom té molts dubtes de la correcta comprensió sobre les complexitats actuals del sistema financer per part de la majoria de la població tant en la seva part d’operacions actives (estalvi) com de les passives (endeutament).
D’aquest Pla d’educació financera n’extrec alguns paràgrafs que crec són il·lustratius del què es pretén:
Sobre la seva necessitat:
És normal, hi ha molts factors que poden contribuir a aquesta pujada i un de possibles, en el cas dels particulars i no sé si és el més destacat, és el derivat de l’alegria amb la que alguns, per consum o inversió, s’han endeutat. Mentre les coses anaven bé, cap problema. Però si hi ha menys feina, si hi ha menys comissions, o hores extres, o encàrrecs, llavors no arriben els ingressos per a fer front als compromisos adquirits i alguns queden pendents. Alegria o necessitat, però inadaptació dels ingressos a les despeses que porta a ròssecs negatius, a números vermells. (Va bé recordar aquí la vella dita catalana “Quan la misèria entra pel portal, l’amor surt per la finestra”, que en castellà és: “Donde no hay harina, hay mohina”, però això és una altra cosa.)
Fa pocs dies la CNMV (Comissió Nacional del Mercat de Valors) i el Banc d’Espanya han presentat un Pla d’educació financera que han posat en marxa amb l’objectiu de millorar la cultura financera dels ciutadans. El tema em sembla força interessant ja que tothom té molts dubtes de la correcta comprensió sobre les complexitats actuals del sistema financer per part de la majoria de la població tant en la seva part d’operacions actives (estalvi) com de les passives (endeutament).
D’aquest Pla d’educació financera n’extrec alguns paràgrafs que crec són il·lustratius del què es pretén:
Sobre la seva necessitat:
"La educación financiera permite a los individuos mejorar la comprensión de conceptos y productos financieros, prevenir el fraude, tomar decisiones adecuadas a sus circunstancias y necesidades y evitar situaciones indeseables derivadas bien de un endeudamiento excesivo o de posiciones de riesgo inadecuadas."
"La educación financiera beneficia a los individuos en todas las etapas de la vida, independientemente de su nivel de renta. A los niños les hace comprender el valor del dinero y del ahorro; a los jóvenes les prepara para vivir el día de mañana de manera independiente y a los adultos les ayuda a planificar decisiones básicas como la compra de una vivienda, el mantenimiento de una familia, la financiación de los estudios de sus hijos o a preparar la jubilación."
Sobre els seus objectius:
"El Plan tiene como objetivo general mejorar la cultura financiera de la población, a fin de que los ciudadanos estén en condiciones de afrontar el nuevo contexto financiero con suficiente confianza."
"Para la consecución de este objetivo general es preciso, como paso previo, que los ciudadanos adquieran conciencia de la necesidad de mejorar su formación financiera. Hay que combatir la idea generalizada de que las finanzas resultan inaccesibles y deben dejarse en manos de los profesionales. Por el contrario, incumben a todos y cada uno de los ciudadanos: la gestión de la economía personal es una responsabilidad indelegable para la que es necesario estar preparado."
"El objetivo es poner de manifiesto la vinculación de las decisiones económicas con la realidad cotidiana: qué necesitamos saber ante determinadas situaciones vitales (el primer trabajo, la compra de la vivienda, el ahorro para la jubilación, etc.), cómo gestionar el presupuesto personal, cuáles son nuestros derechos como consumidores y cómo defenderlos, etc."
"La educación financiera beneficia a los individuos en todas las etapas de la vida, independientemente de su nivel de renta. A los niños les hace comprender el valor del dinero y del ahorro; a los jóvenes les prepara para vivir el día de mañana de manera independiente y a los adultos les ayuda a planificar decisiones básicas como la compra de una vivienda, el mantenimiento de una familia, la financiación de los estudios de sus hijos o a preparar la jubilación."
Sobre els seus objectius:
"El Plan tiene como objetivo general mejorar la cultura financiera de la población, a fin de que los ciudadanos estén en condiciones de afrontar el nuevo contexto financiero con suficiente confianza."
"Para la consecución de este objetivo general es preciso, como paso previo, que los ciudadanos adquieran conciencia de la necesidad de mejorar su formación financiera. Hay que combatir la idea generalizada de que las finanzas resultan inaccesibles y deben dejarse en manos de los profesionales. Por el contrario, incumben a todos y cada uno de los ciudadanos: la gestión de la economía personal es una responsabilidad indelegable para la que es necesario estar preparado."
"El objetivo es poner de manifiesto la vinculación de las decisiones económicas con la realidad cotidiana: qué necesitamos saber ante determinadas situaciones vitales (el primer trabajo, la compra de la vivienda, el ahorro para la jubilación, etc.), cómo gestionar el presupuesto personal, cuáles son nuestros derechos como consumidores y cómo defenderlos, etc."
Crec que és una bona iniciativa, la dels dos organismes conjuntament, que es basa en recomanacions de la OCDE i de la Comissió Europea (que es detallen en els annexos al Pla) i de la que ja n’existeixen algun antecedents a d’altres països com el proposat per la Financial Services Authority britànica.
Mataró, 21 de maig.
Mataró, 21 de maig.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada