25 d’octubre, 2006

Escudella barrejada.

Ahir a la tarda, debats.

Primer a Ràdio Mataró al programa que condueix Teresa Carreras sobre Europa. Va ser la primera vegada que vaig anar-hi a la nova ràdio municipal. Amb la Teresa, que va ser molts anys corresponsal de TVE a Brussel·les, un altre antic conegut del món periodístic local, en Jordi Rovira. El Programa es titula Mataró cruïlla d’Europa i el debat va versar sobre les propostes electorals dels partits sobre aquest tema.

A la pregunta de fins on s’ha d’arribar a les relacions de Catalunya amb Europa vaig contestar que en lloc de filosofar sobre el que podria ser i no és cal aprofitar les possibilitats que dona el nou marc estatutari per augmentar la presència i establir les sinergies necessàries per extreure totes les possibilitats existents. Els fons que venen de la Unió aniran minvant fins desaparèixer, ja que som dels rics i n’hi ha que ho necessitem més. I que l’Euroregió és una aposta que cal continuar fent. Vaig coincidir en molts punts amb l’ex eurodiputat del PP, Julio Añoveros, tal com ja ens va passar a la campanya del referèndum europeu de l’any passat.

Al vespre, segon debat a Malgrat de Mar. En Josep Creus que cada divendres, passats uns minuts de les vuit del matí, em truca per comentar en directe a Ràdio Malgrat l’actualitat de la jornada, va organitzar un debat per la seva ràdio al saló de sessions de l’Ajuntament. Per CiU, en Ramon Camp, amb qui vaig competir per l’Alcaldia el 87, el 91 i el 99. Per ERC, la Teresa Aragonès, de Premià, amb qui coincideixo molt per la comarca, per ICV-EUA, en Jordi Miralles, cap d’EUA (no sé ben bé que representen els dos partits), i pel PP, en Rafael López amb qui he coincidit alguna vegada a la tertúlia d’en Miravitlles a la COMRàdio, tots ells candidats a les presents eleccions.

El debat va ser de qualitat i llarg, gairebé dues hores. Tots els participants ens resguardàvem els nostres punts flacs i furgàvem en els del adversari. No va ser un quatre contra un, però si que en Ramon Camp va ser el que, amb l’agressivitat que porten els de CiU en aquesta campanya, va haver d’encaixar més crítiques, àdhuc del PP pel tema del notari. Vaig defensar l’acció del Govern, resolució del dèficit, pacte per l’educació, llei de barris, nou Estatut,... en contraposició a la visió negativa que tant el PP com CiU volen donar de la mateixa. Després vam parlar d’immigració i d’habitatge, i com no del que ara és el principal tema de campanya, dels pactes posteriors. Els de CiU se’ls veu acorralats intentant fer arribar a l’electoral que ells sols són l’alternativa, però saben que ho tenen difícil, crec que els pactes seran necessaris.
Al final, d’entre el públic, algú va dir que el debat li havia semblat una escudella barrejada, i el vaig respondre que aquest plat és molt bo i que l’essència de la democràcia és precisament això, la contraposició d’opinions diverses. En vaig sortir content, vaig acabar amb un: Ara, els ciutadans. Ara, Montilla!, i per que sé als companys de Malgrat de Mar també els vaig agradar.

En acabar, m’esperaven a casa un bolets amb botifarra negre que havien portat el fill i la jove de les terres de Lleida.

Mataró, 25 d’octubre.