20 de setembre, 2005

L'Arc palestí


El País” d’ahir publicava un article sobre una proposta
urbanística pel futur de Palestina. El tema em va sembla interessant des del punt de vista d’ordenació, o millor d’estructuració, d’un territori, i més tractant-se d’un espai geogràfic i polític tan “baquetejat” com el palestí.

Però no és d’urbanisme del que vull parlar. El que em va cridar més l’atenció era de com havia sorgit la proposta.

Si no ho he entès malament, un vell nord-americà ric que deu ser jueu (la noticia sols parla de que és amic de Moshe Dayan) es preocupa pel futur dels palestins, pels “altres” (en aquest cas mai tant ben dit), i encarrega de la seva butxaca un estudi a la Rand Corporation. Aquest centre contracta un equip tècnic i ja tenim proposta sobre la taula.

La preocupació pels “altres” com a garantia del propi benestar. Si jo visc bé en un entorn que viu malament jo en patiré les conseqüències. Aquesta visió del meu entorn, més enllà de mi mateix, és el que garanteix la meva tranquil·litat. Dues imatges em venen al cap: Fa temps em vaig sorprendre a Lima veient com tot un barri benestant havia de fortificar les seves cases amb altes tanques filferrades i proteccions electròniques per viure (?) segurs i tranquils. A Melilla, aquests dies estem veient el mateix amb setges que recorden més l’Edat Mitja que el s. XXI. Quant entendrem que cal pagar de la nostra pròpia butxaca, que xarbota riquesa, el benestar dels “altres”, que els falta de tot, per poder viure en pau?
Madrid, 20 de setembre.

3 comentaris:

Izan ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
Pcpe redacció ha dit...

ojala fuera eso verdad, o fuera a ser ley , o se fuera a legislar...palabras bonitas y cuando se tiene opcion se abraza al capital ,el primera año de legislatura con menos leyes aprovadas....parece que no se quiere molestar a la derecha propietaria.......ojala existiera en españa la obligacion politica de una renta basica......eso si seria justo reparto d riqueza.....legna molotov

Manuel Mas i Estela ha dit...

Benvolgut Jordi:
No pretenia pas valorar directament "l'arc palestí", sinó de on surt i perquè surt la proposta. Volia remarcar, i cre que ho faig, el pensar en els "altres", encara que el resultat d'aquest pensament potser no sigui del tot encertat. Malgrat tot, penso que la valoració de la proposta, de qualsevol proposta, està en la visió que té cadascú de com solucionar els temes enquistats, no per resoldre'ls perfectament, sinó per evitar que es cronifiquin amb el consegüent sofriment dels que els pateixen.