Un munt de notícies que podríem qualificar així destacades pels mitjans aquests dies. Tampoc res de nou. Anem a veure.
En les explicacions que faig de la hisenda pública local sempre dic que els ingressos per multes son exaccions que l’administració fa, i els contribuents paguen voluntàriament, a causa de la transgressió lliure d’alguna norma. Els que no són transgressors no “apoquinen” res, per tant el pretès afany recaptador de les administracions no existeix.
Retallo la noticia del diari, tal com surt, ja que m’ha sorprès.
“Aprofitant la discussió sobre la velocitat, Aregio ha insistit que estan preparant una redistribució dels radars i ha revelat que en els últims tres anys un dels cinemòmetres de la xarxa viària catalana ha recaptat cinc milions d'euros. "És un dels candidats a ser ressituat", ha avançat.”
És el recentment anomenat Director General de Trànsit del Govern dels “millors”, Joan Aregio, qui fa aquestes declaracions. Ve del món local, si mal no recordo va ser President de la Diputació de Tarragona.
Cinc milions, en tres anys....? En un lloc destacat a tots els mitjans?
Fa poc vaig pagar una de multa d’aquestes. Un diumenge al matí (anava al Consell Nacional del PSC) vaig entrar a Barcelona per la Gran Via, passat el Besòs, a més de 70 km/h en un lloc assenyalat a màxim 50 km/h . Em varen caure 100,-€, que pagats de seguida es varen quedar en 50,-€.
No sé si el Sr. Aregio quan parla de recaptació vol dir multes imposades o multes cobrades. Tampoc sé si fa referència a multes d’aquest import o, ja que la seva responsabilitat és d’un altre àmbit que el local, les seves multes són diferents. Però bé, fem el supòsit de multes com les de l’Ajuntament de Barcelona i pagades religiosament (?) pels infractors als primers vint dies.
Cinc milions d’euros fets de cinquanta en cinquanta són unes 100.000 multes. Com que diu que s’han fet en tres anys vol dir en 1.095 dies (tot suposant que no hi hagi cap any de traspàs). És a dir, que en promig per aquest punt es poden haver posat..., unes 91 multes diàries. Ara bé, quants vehicles hi ha passat per aquest punt? Bé, en el meu cas, cercant les IMD (intensitats mitges diàries) segons l’anuari de trànsit de l’Ajuntament de Barcelona per aquell punt -en que vaig ser degudament multat i em vaig convertir en contribuent voluntari de la Hisenda local- hi varen passar l’any 2009 uns 115.000 vehicles, diàriament!
Bé doncs, per fer 5 milions d’euros en tres anys de recaptació a l’entrada de Barcelona, sols caldria que un 0,08%, o si voleu, un 0,8 per mil dels conductors de vehicles fossin maldestres com jo aquell dia.
Crec que cal repassar les dades, deixar-se d’esgarips i de sensacionalismes. Descriure les coses millor i, sobretot, explicar què impliquen els comportaments voluntaris dels ciutadans i la necessitat de les sancions per corregir aquells que són inadequats. Al menys així m’ho sembla a mi.
Mataró, 8 d'abril.
1 comentari:
Señor Mas. Está muy bien que comente que también usted infringió una norma, le cazaron y tuvo que pagar la multa. Es un detalle de sinceridad de agradecer. Por cierto, el concepto de multa que da usted al principio de su post es en efecto algo que tiene bastante tradición en la literatura política: Thomas Hobbes ya hablaba en el "Leviatán" de que una multa por vulnerar una norma no era más que una forma de comprar el derecho a no cumplir la ley. Saludos.
Publica un comentari a l'entrada