21 de juliol, 2005

Jordi Nadal

Diumenge passat vaig trobar-me al Professor Nadal al Festival d’estiu de Peralada. Va ser ell qui em va venir a saludar, jo encara no l’havia vist. Com estàs? Què fas? Em va preguntar. I després de parlar de la situació general, ja ho sabeu: l’Estatut, en Quim el seu nebot, la crispació..., va ser quan li vaig preguntar: I en que estàs treballant ara?.

Jordi Nadal i Oller és per a mi una persona entranyable, més enllà dels seus indiscutibles mèrits acadèmics. Fou ell una d’aquelles que recordes com a Professor. Any 1967, pardalets recent arribats a la Universitat de Barcelona, ens va anar descobrint a tot aquell grapat d’estudiants/tes vinguts de “colegios de curas y monjas” els entrellats de la Història econòmica. Encara ho recordo: vostè que és de Mataró, ja coneix el llibre d’en Joaquim Llovet?, i ràpidament cap a la biblioteca de la Caixa Laietana (llavors de Mataró) a llegir els dos toms de l’obra (Ed. Barcino, 1961). Qui ho hauria dit, llavors, que molts anys més tard, concretament 33 anys, a la Sala d’Actes de la Caixa Laietana, altra volta, el professor Nadal presentaria la darrera edició revisada i actualitzada de l’obra d’en Llovet ( Ed. Caixa Laietana, 2000), magnífica per cert, i jo l’acompanyaria al seu costat a la Presidència del acte com a alcalde de Mataró.

Estic treballant en la història de “La Hispano Suiza”, em contestà. Ja ho saps, va ser una de les fàbriques del seu ram més importants del món. El seus motors van ser inigualables... I em va anar desgranant la història del seu fundador, dels accionistes, dels seus enginyers, de com va ser incautada “manu militari”, i mai tan ben dit. D’on va trobant documentació per construir el seu relat que vol que sigui amè, ja que diu que vol fer una obra perquè el gran públic s’acosti a la història, a un tros important de la nostra història, que sigui rigorós però llegible. Escoltant-lo vaig pensar: és sensacional, amb l’edat que té, notes que t’ho explica amb la mateixa il·lusió que un jove que es prepara per la seva tesi doctoral. Es clar que un investigador com ell mai deixa de ser-ho, i un bon professor sempre es preocupa de que els seus alumnes entenguin bé la lliçó. Que per molts anys, professor Nadal.