13 de desembre, 2006

Àfrica.

Avui, a la sessió de control al Govern he preguntat al Ministre d’Indústria, Joan Clos, per les actuacions del seu Departament en matèria de relacions comercials amb els països africans.

Pregunta para el Sr. Ministro de Industria, Turismo y Comercio.

África, o al menos gran parte de ella, parece ser un continente abandonado en todos los aspectos: social, económica y políticamente. Sin embargo, el conocimiento existente de esta situación, la imposibilidad de obviarla en un mundo globalizado y, en el caso español, su cercanía y visibilidad concreta en términos humanos, invita a su consideración.

En mayo de este año el Gobierno aprobó un conjunto de actuaciones sobre este tema que agrupó bajo el título de “Plan África”: Afianzamiento de la democracia y la paz; lucha contra la pobreza; cooperación en la regulación de los flujos migratorios; participación en la estrategia de la Unión Europea; promoción de intercambios comerciales y de inversión; cooperación cultural y científica; refuerzo de la presencia institucional.

Nuestras relaciones económicas con África son muy débiles y escasas más allá de las derivadas de la actividad pesquera y de la importación de materias primas, especialmente hidrocarburos.
Por esta razón queremos preguntarle, Sr. Ministro, ¿Qué actuaciones concretas ha emprendido su Departamento en materia de relaciones económicas con los países del continente africano? Y, ¿Qué perspectivas cree Ud. que existen para poder desarrollarlas?

Gracias Señor Ministro.

Tres indicadors de la situació a l’Àfrica:
1. Alemanya consumeix més energia primària (3,1% del consum mundial) que tot el continent africà junt (3% del consum).
2. Dels 50 països que l’ONU cataloga com a països Menys Avançats (PMAs), 33 estan a l’Àfrica subsahariana.
3. El PIB de un sols país, Sudàfrica, representa el 35% del conjunt del Subcontinent.

Cal doncs procurar un major desenvolupament a la zona i crear oportunitats d’ocupació i benestar pels seus habitants. Els resultats no són immediats. La responsabilitat d’aconseguir-ho és dels propis països i de la comunitat internacional. Espanya pot contribuir en aquest procés, i per això el Govern va a provar el Plan África.

http://www.mae.es/NR/rdonlyres/26F6398E-F6CA-4D80-A2FE-C99B61FDED48/0/videowebplanafricaavi.zip

La resposta del Ministre Clos ha estat explicar la contribució del seu Departament a aquest Pla intensificant les actuacions a la zona amb tres objectius:
1. Fomentar la cooperació empresarial.
2. Intensificar els intercanvis econòmics.
3. Impulsar projectes d’inversió generadores d’ocupació.

No s’ha de contemplar a Àfrica solament com un risc o un problema. També presenta oportunitats.

Madrid, 13 de desembre.