08 de setembre, 2006

Pep Termes


Com cada any, acte institucional a l’Ajuntament en el marc de la Diada nacional del 11 de setembre, conjuntament amb la Delegació d’Òmnium Cultural.

Enguany el conferenciant va ser l’historiador Josep Termes, a qui fa poc li van atorgar el Premi d’Honor de les lletres catalanes.

L’acte m’interessava pel conferenciant, amb qui vaig tenir el goig de compartir temps enrera uns quant sopars amb motiu del Premi Iluro de la Caixa Laietana, fet que ens va fer emprendre una cordial relació, i pel tema: “Les arrels populars del catalanisme”. Acabava d’enllestir el meu quotidià article pel Capgros.com que sortirà, espero, aquest proper diumenge, i com que va de repensar el catalanisme volia comprovar que era més o menys ajustat. Evidentment, ni sóc historiador, ni pretenc dir res d’especial sobre la nostra història sinó que sols era l’arrencada per reflexionar sobre la situació actual i la política a fer.

Certament aquesta part de la meva exposició està lluny de la profunditat i precisió de la del professor Termes que em va agradar molt, malgrat el neguit que ens va manifestar al acabar per que s’havia oblidat les ulleres. Donades les pretensions del meu article, polítiques i no historicistes, crec que es pot defensar força bé el que dic.

Llàstima, però, que em va donar una mala notícia. Al preguntar-li pel seu germà, en Sendo, vell conegut meu, em comunicà el seu traspàs fa pocs dies a Grècia d’una forma sobtada. Sempre el recordaré ja que gràcies a ell vaig aconseguir aprovar la darrera assignatura, l’econometria, que em falta per acabar la carrera. (d.e.p)

Mataró, 8 de setembre.